Job Vacancy: Cradle to Cradle Project Manager (C2C Platform)

Les labels slow fashion, ça vous parle ? Votre guide complet

C2C Platform is looking for a C2C Project Manager to strengthen its team in Utrecht, the Netherlands.

Read the full vacancy on www.c2cplatform.eu/careers. You can apply for this position by sending your CV and motivation letter to talent@c2cplatform.eu.

C2C Platform is an accredited assessment body that guides organizations towards Cradle to Cradle Certified® product certification. The Platform is an initiative of Sustenuto, an advisory firm that develops sustainability at the core of organizations.

As a C2C expert of C2C Platform, you will be the key point of contact for clients seeking C2C Certified certification for their product. In this role, you will combine two very different competencies:

  1. A technical interest with a high attention to detail
  2. Strong people skills

You will reassure our customers that they will successfully complete a complex certification path. In addition, you will be a cultural chameleon with empathic listening skills, apt at dealing with diverse cultures, often within the same day.

You will stand out in this role thanks to the right skills, and the opportunity to receive extra coaching and training.

As C2C Project Manager, you will:

  • Effectively manage C2C Certified certification programs from start to finish
  • Guide our clients towards achieving C2C Certified product certification
  • Be able to work independently
  • Strive towards continuous improvement of the ways in which we guide clients towards C2C Certified certification
  • Cooperate with team members to ensure that we combine and accelerate our learning curves
  • Be motivated to make the world a better place, one successful C2C Certified product at a time
  • Be based in the Netherlands

This role requires:

  • A relevant educational background
  • A keen interest in the Cradle to Cradle vision
  • An affinity with project management
  • Preferably, experience in successfully leading customer projects
  • Attention to detail: This is a source of energy for you
  • Customer centricity: Placing the customer center stage comes natural to you
  • Emphatic listening skills
  • Being able to work in a multi-cultural setting
  • Willingness to do site visits at our clients’ manufacturing facilities, wherever that may be (Covid-19 allowing). Expected travel time will be limited (less than 5%)
  • Native Dutch speaker and fluency in English, both spoken and written. Professional proficiency in German or additional languages are an asset.

What we can offer you:

  • A small and dynamic team with a start-up mentality and a can-do attitude
  • Flexibility on the job, including the possibility of remote working
  • A competitive salary package
  • An environment where there is room for learning and continuous improvement
  • A pleasant office environment at UCo, the community for sustainability pioneers in Utrecht
  • A team of 16 enthusiastic and experienced colleagues at C2C Platform and Sustenuto who are eager to share and learn from one another
  • A full-time role, but part-time can be considered

About C2C Platform

C2C Platform is an experienced Cradle to Cradle Certified® assessment body. We have been accredited by the Cradle to Cradle Products Innovation Institute to guide clients towards C2C Certified product certification. We are based in Brussels, Belgium, and Utrecht, the Netherlands, and service a client base that is increasingly global and diverse in nature.

As a Certified B Corp®, C2C Platform wants to create an environment where all talents can flourish, irrespective of gender, age, cultural heritage, nationality, or disability.

 

From sugarcane to denim – a journey of Shima Denim Works

Tussen 1 november en 30 november worden producten van Shima Denim tentoongesteld bij UCo. Op 1 november om 12:00 wordt er een kick-off talk georganiseerd in de grote zaal bij UCo.

Veel kledingstukken die wij dagelijks dragen zijn gemaakt van beperkte hulpbronnen van de aarde. De kledingindustrie wordt geconfronteerd met de uitdagingen van milieuvernietiging, zeevervuiling, massaproductie en massaverwijdering. Er wordt gezocht naar recyclinggerichte producten die vriendelijk zijn voor de aarde. Shima Denim wilt ethische producten maken die de problemen van de kledingindustrie verbeteren en circulaire economie tot stand brengen die ze duurzaam maakt.

In de wereld wordt er jaarlijks ongeveer 1,896 miljoen ton suikerriet geproduceerd, waarmee het een van de grootste landbouwproducten ter wereld is. Het aantal suikerrietboeren is een probleem geworden door de vergrijzing van de boeren. De pulp die overblijft na het persen van suikerriet wordt “bagasse” genoemd. De grote hoeveelheden bagasse wordt gebruikt voor suikerproductie, biomassa en veevoer, maar het wordt niet volledig benut. Shima Denim is begonnen met het doel producten met nieuwe waarde te maken van dit bagasse. De organisatie Shima Denim maakt denim stof van suikerriet uit Okinawa.Ben je benieuwd naar hoe zij van deze suikerriet, denim kledingstukken maken? neem dan 1 november om 12:00 de tijd om te luisteren naar hun verhaal in de grote zaal van UCo op de 2e Daalsedijk 6A te Utrecht. De kick-off talk is gratis en je kan je registreren door middel van de volgende link: https://lnkd.in/e6KDPmEP

Vacature directeur VVM, netwerk van milieuprofessionals (32 uur)

De VVM, netwerk van milieuprofessionals, zoekt met ingang van 1 augustus een directeur met hart voor het werkveld voor 32 uur per week.

Functie-omschrijving

De VVM is hét netwerk van milieuprofessionals. De VVM heeft 1.400 leden die bij de VVM terecht kunnen voor verdieping, reflectie, visievorming en debat over actuele ontwikkelingen op het gebied van milieu-, natuur- en duurzaamheidsvraagstukken. Met meer dan 40 activiteiten per jaar stimuleert de VVM kennisontwikkeling, debat en intercollegiale contacten. Activiteiten die de VVM organiseert gaan van expertmeetings en debatten tot symposia met honderden deelnemers, internationale congressen en cursussen en opleidingen. Daarnaast geeft de VVM drie tijdschriften uit: Tijdschrift Milieu, Tijdschrift Lucht en Tijdschrift Landschap. Voor meer informatie kijk op www.vvm.info

De VVM is een actieve vereniging die wordt gedragen door de 200 vrijwilligers die actief zijn in de 20 secties van de VVM. De vrijwilligers vormen het hart van de vereniging, zij nemen het initiatief voor de activiteiten en bepalen daarmee de agenda van de VVM. De VVM is gehuisvest in UCo, Utrecht Community. Een community met 25 duurzame bedrijven die samen een duurzaam gerenoveerde NS loods huren in Utrecht.

De directeur van de VVM, netwerk van milieuprofessionals, is verantwoordelijk voor een actief en levendig netwerk en zowel intern als extern het eerste aanspreekpunt van de vereniging. De directeur geeft leiding aan het VVM bureau, freelancers en 200 vrijwilligers en onderhoudt en initieert externe contacten. Daarnaast is de directeur verantwoordelijk voor beleidsvoorbereiding en -uitvoering, inclusief het financiële beleid.

Taken en verantwoordelijkheden

De directeur:

  • geeft leiding aan het VVM bureau (5 medewerkers) en werkstudenten (2-4) die organisatorische en secretarieel / administratieve taken uitvoeren en is het eerste aanspreekpunt voor freelancers;
  • ondersteunt en activeert de 200 leden die actief zijn in de 20 inhoudelijke secties van de VVM die de inhoudelijke agenda vorm geven;
  • is verantwoordelijk voor beleidsvoorbereiding en – uitvoering en legt daarover verantwoording af aan het bestuur en de ALV;
  • is verantwoordelijk voor het financiële beleid inclusief de verantwoording daarover;
  • onderhoudt externe contacten en breidt het externe netwerk van de VVM uit;
  • initieert en onderhoudt samenwerkingsverbanden en geeft leiding aan projectgroepen;
  • houdt in de gaten of actuele ontwikkelingen terug komen in activiteiten of tijdschriften van de VVM.

Wat wij zoeken

Wij zoeken een directeur met hart voor het werkveld én de leden. Een stimulerende persoonlijkheid die leden de kans geeft zich te ontwikkelen en te profileren. Iemand met een brede blik die overzicht houdt op de veelheid aan activiteiten en secties en verbindingen legt zowel binnen als buiten de VVM. Iemand die affiniteit heeft met de inhoud, maar vooral energie krijgt van het managen.

Dat betekent dat we op zoek zijn naar iemand met de volgende eigenschappen en vaardigheden:

  • Heeft visie op de rol van de VVM in het werkveld en vertaalt maatschappelijke ontwikkelingen in concrete acties voor de vereniging;
  • Heeft kennis van- en een netwerk in het milieuwerkveld en ziet kansen het VVM netwerk uit te breiden;
  • Ervaring in leiding geven zowel aan een professioneel team als aan vrijwilligers, maar ook aan incidentele projectgroepen en samenwerkingsverbanden;
  • Heeft oog voor zowel de zakelijke als de persoonlijke kant van het leiden van een vereniging met een klein professioneel team en zo’n 200 actieve leden;
  • Goed overzicht houden en prioriteiten stellen;
  • Is een verbindende factor binnen en buiten de vereniging;
  • Stimulerende en enthousiasmerende persoonlijkheid die tegelijk niet bang is om ‘nee’ te zeggen;
  • Je werkt met vrijwilligers die hun werk voor de VVM ná reguliere werktijden doen. Dit betekent dat je werktijden voor een groot deel tussen 17:00 en 21:00 zullen zijn (meerdere keren per week), dit vraagt dus een zeer flexibele houding mbt werktijden;
  • Ervaring in beleidsvoorbereiding en -uitvoering;
  • Heeft ideeën over werving van leden en verbreding van het netwerk naar verschillende doelgroepen;
  • Ervaring in het voeren van een gezond financieel beleid;
  • Goede communicatievaardigheden zowel in geschrift als mondeling;
  • Gevoel voor pr en ledenwerving;
  • Ervaring in een vereniging is een pré.

Wat wij bieden

  • Een aanstelling van 32 uur voor een jaar, met uitzicht op een vast dienstverband;
  • Een salaris afhankelijk van leeftijd en ervaring tussen € 3.266,- tot max € 5.578,- op basis van een 40-urige werkweek;
  • Overige arbeidsvoorwaarden conform het arbeidsvoorwaardenreglement van de VVM;
  • Start bij voorkeur op 1 augustus 2022.

Meer informatie

Voor vragen of meer informatie over de functie kunt u telefonisch contact opnemen met Rachel Heijne, huidige directeur, via 06 – 207 706 71. Of met Antoine Heideveld, voorzitter van de VVM, via 06 – 46 44 45 00

Solliciteren

Stuur uw brief voorzien van CV uiterlijk 27 mei naar: Richard van den Berg, r.vandenberg@vvm.info

Maak kennis met de communityleden van UCo

Er huizen meer dan 20 verschillende organisaties bij UCo, die allemaal vanuit hun eigen expertisen bijdragen aan een duurzamere wereld. De komende tijd ontwikkelt duurzame content creator Boudewijn Zweekhorst (Duurzame Dingen) voor ons een videoreeks waarin we kennismaken met de organisaties die onderdeel uitmaken van de UCo community.

 

Deel 1. Maak kennis met… Inge Luyten van Recycling Netwerk
Wist je dat er per juli 2021 statiegeld op kleine flesjes wordt ingevoerd? Inge Luyten, projectmanager bij Recycling Netwerk, heeft samen met haar collega’s jarenlang campagne gevoerd voor de invoering van statiegeld op kleine flesjes. De invoering van statiegeld op kleine flesjes heeft veel tijd en moeite gekost met de weerstand die de frisdrankindustrie heeft geleverd. Na meerdere jaren van inzet en het verenigen van organisaties, gemeenten en personen die deze beleidsmaatregel ingevoerd wilden hebben, is het dan eindelijk gelukt.

 

Deel 2. Maak kennis met… Charles Smeets van Nederland Opgewekt
Charles Smeets, eigenaar van Nederland Opgewekt, ontwikkelt zonneparken om de energietransitie te versnellen en Nederland onafhankelijk te maken van fossiele brandstoffen. Hij doet dit op zo’n manier dat ook omwonenden uiteindelijk iets hebben aan het park. Dit doet hij door het zonnepark te combineren met initiatieven die vanuit de omgeving gewenst zijn. Al een aantal ideeën zijn door Charles in combinatie met een zonnepark ontwikkeld: ruiterspaden, waterberging, natuurontwikkeling en een voedselbos.

Deel 3. Maak kennis met… Rachel Heijne van VVM Netwerk van Milieuprofessionals
Bij de VVM organiseren ze evenementen en cursussen. Door de coronacrisis moesten ze noodgedwongen hun fysieke bijeenkomsten omzetten naar online bijeenkomsten. In deze aflevering van ‘maak kennis met…’ verteld Rachel Heijne, directeur van de VVM, over deze omslag, de uitdaging die dit heeft geleverd, en ook over een onverwacht voordeel dat hiermee gepaard ging.

Deel 4. Maak kennis met… Vincent Smeele van InWartme en InEnergie
Bij InWarmte en InEnergie zetten ze zich voor duurzame energie en warmte. Maar dit doen ze niet zomaar. Bij InWarmte en InEnergie blijven ze tientallen jaren betrokken bij de installaties die ze neerzetten. Zo zorgen ze ervoor dat deze altijd optimaal werken en hun maximale rendement halen. De kennis die ze hierbij opdoen zetten ze vervolgens weer in voor nieuwe installaties. In deze aflevering vertelt Vincent Smeele over zo’n project. Bekijk de video en maak kennis met!

Deel 5. Maak kennis met… –> volgt binnenkort!

Duurzaam ondernemen; van delen naar gehelen

Tijdens mijn dagelijkse ochtendroutine van nieuws swipen bleef mijn blik hangen bij een artikel van het AD, met de kop “Investeer in preventie van dementie.” Los van het feit dat het lekker rijmt en bekt leek het mij, zonder de inhoud nog gelezen te hebben, vooral een logische en sympathieke oproep. Het artikel beschreef dat enkele artsen, hoogleraren en andere deskundigen een oproep doen aan minister De Jonge van volksgezondheid om meer werk te maken van het ontwikkelen van preventieve maatregelen tegen dementie.

Nu zult u wellicht denken: “Wat heeft dit met duurzaam ondernemen te maken?”

Wat mij als duurzaam ondernemer vooral aansprak aan dit artikel, was dat mensen van binnen en buiten de (zorg)keten deze oproep doen. Het maatschappelijk vraagstuk “dementie” wordt dus multidisciplinair benaderd om tot integrale en adequate oplossingen te komen.

Is dat niet de kern van duurzaam ondernemen? Het samenbrengen van expertises, om te werken aan nieuwe oplossingen voor een maatschappelijk belang? Het zoeken van de juiste partners en het steeds blijven optimaliseren van je product of dienst voor maatschappelijke vraagstukken, levert waarde op voor zowel onderneming als omgeving. De belemmeringen die ik hierin ervaar zijn dat zowel (overheids)organisaties als ons economisch systeem een gefragmenteerde benadering hebben omtrent het komen tot oplossingen.

Kijkend naar mijn eigen ervaring binnen O3-effect, heeft deze gefragmenteerde benadering een beperkende invloed gehad op het vormgeven van onze ambitie, namelijk het innoveren van het (voortgezet) onderwijs voor duurzame ontwikkeling. Daar waar alle partijen (gemeenten, onderwijs, bedrijven) het gemeenschappelijk belang onderschreven, lukte het niet om ruimte te maken voor het verkennen van nieuwe vormen van onderwijs voor duurzame ontwikkeling. Er werd aanbodgericht en geschot gewerkt. Door het leidende systeem werden mogelijke financieringen, samenwerkingen en adequate oplossingen uitgesloten.

Naar aanleiding van het advies van enkele ondernemers binnen UCo om concrete voorbeelden te bouwen, hebben we met behulp van crowdfunding Lab 18 gestart. Hier werken inmiddels leerlingen en docenten van vier scholen uit Utrecht samen met lerarenopleiders en bedrijven aan een onderwijsprogramma, dat kennis over duurzame ontwikkeling over moet dragen. In dit geval kozen de aanwezigen samen voor het thema verduurzaming van FC Utrecht. Afgelopen donderdag zaten de gemeente (Tom Fikkert), FC Utrecht (Frans van Seumeren) en CVB van de NUOVO scholengroep (Leon de Wit) aan tafel om het team te jureren. Lab18 is een experiment waarin multidisciplinaire samenwerking vorm krijgt, vanuit een gezamenlijke urgentie. Het biedt een platform aan verschillende experts en heeft betekenis voor het onderwijs en duurzame ontwikkeling. Zonder persoonlijke (financiële) investering, doorzettingsvermogen en creativiteit zou dit er niet zijn geweest.

Kortom, zou het niet mooi zijn geweest als er in het AD stond: “Preventie van instabiele toekomst; ruimte voor duurzaam ondernemen.” En het artikel beschreef hoe verschillende ondernemers, hoogleraren en andere deskundigen een oproep doen aan de verschillende ministers om vanuit gehelen te denken en vraaggestuurd en multidisciplinair samen te werken. Dat biedt de ruimte aan duurzaam ondernemen en de experimenteerfase die daar bij hoort.

 

Guido Bastiaans

 

Jacomijn de Vries en Guido Bastiaans vormen samen O3-Effect; samen bouwen aan onderwijsinnovatie voor duurzame ontwikkeling

Vastgoedontwikkeling 3.0.0; Kan de bouw slimmer?

Utrecht Community consists of more than 25 organizations that all contribute to integrated sustainability from their own discipline. In this blogpost, one of UCo’s communitymembers shares its’ knowledge and ideas on a specific topic. 

 

Written by David de Grauw from abcnova and Jochem Gerritsen from Infloat

In vergelijking met andere markten (zoals de aandelenmarkt) is de bouw- en vastgoedmarkt relatief traag. Nieuwe ontwikkelprojecten nemen vaak een paar jaar in beslag. Daarnaast zijn er bij vastgoedontwikkelingen — van het afgraven van zand tot aan het verkopen van vastgoed — veel verschillende partijen betrokken. Door deze uitgestrekte keten druppelen financiële middelen langzaam van een belegger naar leveranciers.

Dit is dan ook een van de voornaamste risico’s bij langdurige projecten. Juist door het grote aantal ketenpartners is liquiditeit voor deze partners niet altijd gegarandeerd. Kan nieuwe technologie hier het risico verminderen? Om deze vraag te beantwoorden geven we een voorbeeld waarbij we niet de hele keten doorspitten, maar ons beperken tot drie partijen: namelijk de belegger, de ontwikkelaar en de aannemer.

 

Vastgoedontwikkeling – een simpel voorbeeld

Een ontwikkelaar heeft een tender gewonnen voor een nieuw sportcentrum. Om zelf risico’s af te dekken gaat de ontwikkelaar op zoek naar een belegger. Deze belegger staat financieel garant voor de realisatie van het project. Er worden termijnen overeengekomen naar de stand van het werk. Dit betekent dat de belegger termijnen vrij laat vallen zodra bepaalde werkzaamheden zijn afgerond. Zodra het project van start gaat, betaalt de ontwikkelaar adviseurs en aannemer(s) vanuit de middelen die vrijvallen bij de belegger.  

De liquiditeit van het project is dus cruciaal. De ontwikkelaar moet tijdig de aannemer betalen, anders loopt deze in het ergste geval weg. In Nederland hanteren we op facturen vaak 30 dagen als betalingstermijn. Dus in een extreem geval kan het voorkomen dat aannemer 1 a 2 maanden moet wachten op zijn inkomsten. Met name voor kleine aannemers is dit een groot risico.

 

Hoe brengt nieuwe technologie hier verandering in?

Door nieuwe technologieën toe te passen kan dit liquiditeitsprobleem mogelijk opgelost worden. Nieuwe innovaties kunnen het werk efficiënter en gemakkelijker maken. Een goed voorbeeld hiervan is blockchain-technologie. Maar wat is dat eigenlijk?

Blockchain is een gedistribueerde en onveranderlijke database waarin data kan worden opgeslagen. Elke partner in de keten heeft toegang tot deze database, kan de data inzien en toevoegen, zonder de bestaande data te kunnen wijzigen. Op deze manier ontstaat er ‘één bron van waarheid’, waarbij de data dus niet in afzonderlijke databases hoeft worden opgeslagen. Wat blockchaintechnologie in dit voorbeeld interessant maakt, zijn de zogeheten smart contracts. Dit zijn stukjes code die automatisch worden uitgevoerd op basis van vooraf vastgestelde regels. Zo kan een smart contract bepaalde data als input hebben, deze data vergelijken met een voorwaarde, en op basis van de uitkomst een actie ondernemen. 

In het geval van het sportcentrum werkt dat als volgt. De belegger zet zijn of haar financiering om in een ‘digitale euro’: digitale munten die exact evenveel waard zijn als een euro. Deze digitale euro’s worden dan vastgezet in een smart contract. Dit smart contract ontvangt data (informatie) over de status van de bouw van het sportcentrum. Vooraf is vastgesteld dat wanneer de aannemer het dak op het sportcentrum heeft gezet, er een bepaald deel van de financiering moet worden vrijgegeven aan de aannemer, en een deel aan de ontwikkelaar. Zo wordt het hele project opgedeeld in mijlpalen, waarbij het smart contract automatisch nieuwe termijnen vrijgeeft aan de betrokkenen.

Wat zijn de voordelen hiervan? Door gebruik te maken van blockchain en smart contracts, wordt de gehele keten transparanter aangezien alle partijen de vastgelegde data in de blockchain, als het smart contract in kunnen inzien. Daarnaast bevordert deze manier van werken de liquiditeit voor de verschillende partijen. Zo hoeft de aannemer in dit voorbeeld niet meer 30 of zelfs 60 dagen te wachten op betaling van de factuur. In plaats daarvan wordt de aannemer gelijk betaald naar de stand van het werk en kan hij beter zijn verplichtingen aan onderaannemers voldoen. 

 

Innovaties in vastgoed: Fictie of Realiteit?

Het is duidelijk dat dit soort innovaties manieren van (samen)werken in de bouw- en vastgoedmarkt kunnen verbeteren. Toch is dit nog geen realiteit. Aan de ene kant zijn investeringen vooraf noodzakelijk om deze voordelen te realiseren. Zo moeten de betrokken partijen de smart contracts zorgvuldig opstellen, zodat deze goed bij het project passen. Daarnaast moeten de verschillende partijen de betalingen in deze digitale euro’s kunnen verwerken. Aan de andere kant is de adoptie van blockchain-technologie, in zowel de vastgoedmarkt als in andere sectoren, nog beperkt. 

Om deze voordelen, zoals verbeterde liquiditeit, daadwerkelijk te realiseren, zullen innovatieve bedrijven een eerste stap moeten zetten. Zij worden de grondleggers van vastgoedontwikkeling 3.0.0. Wij zien hiervoor kansen bij grote aannemers die middels pilot-projecten de voordelen van blockchain (zoals verbeterde liquiditeit) kunnen uitrollen. Maakt u deel uit van zo’n innovatieve aannemer? Wij dagen u uit!

The UCo Garden

Utrecht Community consists of more than 25 organizations that all contribute to integrated sustainability from their own discipline. In this blogpost, one of UCo’s communitymembers shares its’ knowledge and ideas on a specific topic. 

Written by: Jane Butler from Except Integrated Sustainability

Plans were bubbling for almost a year at UCo, as a small group mused over how they could use the outdoor office space for a garden and maybe grow food for employees. UCo is a relatively young community of sustainability professionals, founded in 2017. As the community matured, the garden became a realisable project. “This year as UCo is evolving, wider participation from the group began taking place. People wanted to make our outdoor area more beautiful and unique to what we do”, my colleague Saskia explained to me, having been involved since the idea’s inception.

The office at UCo is indeed beautiful on the inside, with plants and trees sprawling high and wide around the shared office space. There is plenty of natural light filtering through large glass panels. Located in an industrial building, between two diverging train tracks from Utrecht Centraal, our concrete urban surroundings merited some inspired action.

A lot of background work was involved, of course: ordering soil, choosing seeds, and sourcing expertise. We had to make a lot of phone calls!”, said Emma, our architect, having invested many hours in the process. An external expert volunteering with us, Suzanne Van Der Berg was essential. Suzanne told me that she was motivated to transform what was then a grey yard, into a green one, so that people could interact with nature during their day. We found that enthusiasm around the project generated generous sponsorship from the kickstarter Pay it Forward, as well as a local farmer who provided, free of charge, the apple crates in which we would plant almost everything.

The date was set to ‘Make the Garden Great’ and a willing number of people left their desks one late afternoon to get involved. The group effort involved clearing a space and shifting large quantities of soil to the various plots. This kind of physical endeavour made sure that we began breaking a sweat and working in unison with each other. It was a great way to get to know people that you had seen daily but never chatted to.

“The garden is the new connector in the community. It has become an easy way to interact with different people.”  says Emma.

After about two evenings of work, some laughs, dirty office wear for the inappropriately dressed, and some shared beers afterwards – we had a garden that was beginning to sprout.

Now, some weeks on, the beds are almost overflowing with the first harvest. I talked to people in the community to see what the results have been.

How are you making use of our new garden?

“I always have my lunch outside if the weather permits. I really like to work and then go outside for a little bit, to see if I can pick out some weeds. Small contact with nature is really relaxing.”

“My favourites of the garden are the Moroccan mint that I use for tea, and the fennel leaves that really add to flavour in a dressing”

“It’s extremely practical as we don’t buy salad leaves anymore. Value is increasing for biodiversity as we see in small birds, butterflies and bees!”

“As a cooking enthusiast trying to shift towards a (mostly) plant-based diet, a blooming garden on the office doorstep is a blessing”

Our abundant rocket took the prize for the favourite pick, among everyone.

Does it have an effect on your working day?

“During the day, it is really nice to spend half an hour outside, whether we are watering the beds, having a walk with colleagues or sampling some of the flavours. It makes me feel very proud.”

“I love seeing the noticeable growth after a weekend. I can walk around and sample a bit of everything!”

“We are all working in sustainability in one way or another. We should be able to come into contact with nature in a small way during our day.”

Charles brought along his kids to the office, and it seems that they now regard growing food as a norm in office life. “The kids love it. For them, it’s completely normal that an office should have a garden with food.”

“The general norm before was that you could eat your two sandwiches as quickly as possible behind your desk. A garden empowers people to think more about their food rituals during the day.”

I see the project as a bright addition to individuals and to the community as a whole. It is the combination of working in a garden, and enjoying better tasting fresh ingredients that creates a sense of well being which is already manifesting itself. We have work ahead to ensure daily watering and maintenance as the garden evolves and as different produce becomes available. The date is already set for the next sowing session. We had the fortune of strategic timing, as the summer months arrive affording us the luxury to eat outside. Yesterday, I learned how to pick fennel, so I am now planning my exit from meetings, to get my hands dirty, and prepare a fresh salad on time for lunch.

Keeping Our Bees

Utrecht Community consists of more than 25 organizations that all contribute to integrated sustainability from their own discipline. In this blogpost, one of UCo’s communitymembers shares its’ knowledge and ideas on a specific topic. 

Written by: Joseph D. Simpson from Except Integrated Sustainability

The 20th of May, following the recent UN report outlining the devastating degradation of our planet’s natural biodiversity, was World Bee Day. To celebrate these magnificent creatures which are vital for the preservation of earth’s ecological balance, we asked Jon Woning, Except’s resident biotechnologist and bee enthusiast, to talk us through the importance of cross-pollination in our society.

“Bees play a huge role in the systematic cultivation of fruit, as the main pollinators in orchards,” says Jon. “Together with other pollination dependent crops, this represents a rough third of all our food on the planet.” While bees are the public image of cross-pollination, this critical natural process does not belong to the bees alone. A large number of insect species, including bumblebees, wasps, and flies, hold together our ecosystems with cross-pollination. These insects are a necessity for over 70% of wild species of plants, and a third of the world’s agricultural crops.

The FAO estimates that between $235 and $577 billion (U.S.) worth of annual global food production relies on the direct contribution of pollinators, and over 4,000 different species of bees contribute to pollination. For a country like the UK, the value of the bees’ services were estimated at £200m a year. The retail value of what they pollinate was valued closer to £1bn (UK National Audit Office, 2007).

The honeybee is by far the most protected species, as they provide a source of economic value. The decline in honeybees signifies a terrifying trend for other insect species, that do not receive this protection. Insect populations in Europe have dwindled over 90% over the last two centuries, due to human interference.

“World Bee Day is a great opportunity to give these critical critters the attention they deserve,” says Jon. “Bees are truly fascinating creatures, with complex societies and social structures that we as humans can aspire to. Their function as guardians of flora-rich ecosystems, ensures their place and purpose in this world.”

There are around 20,000 species of bees, only one of which is the common honeybee. They come in many colours. Most bees don’t dance, and, only a few species make honey.

“We have to recognise these insects’ pivotal role in the natural world. It’s critical to regard their well-being as a vital indicator for the health of our ecosystems. When our protected bees fall we will follow, given time.”

Important insect populations also suffer at the hands of our domestic efforts. Many gardens today are boarded up or turned into stone patches. Together with the huge grasslands which are used for agriculture – but are deserts to bees – our own backyards make up part of these shrinking ecosystems. As a result, the bees’ natural territory, and their ability to spread from ecosystem to ecosystem has been severely limited.

“Because of this fact, a lot of flowering flora, including those in your gardens, have seen a decline. Without bees and other pollinators, the world is literally a less colourful place. Individuals have the ability to make a large positive impact on the decline of bee species and the ecosystems that support them. Please help the bees around you, and replace some of the stone and grass with some (native) flowers!”

Since a few weeks we have our own garden at Utrecht Community. It is full of flowers, organic vegetables and fruits. These of course attract a lot of small insects and hopefully we can support the bees as well. 

Kennisevent ‘Bouwen aan plekken met identiteit’

Utrecht Community bestaat uit meer dan 25 organisaties die allemaal bijdragen aan geïntegreerde duurzaamheid vanuit hun eigen discipline. In deze blogpost deelt een van de communityleden van UCo zijn kennis en ideeën over een specifiek onderwerp.

Geschreven door: The Missing Link 

Op donderdag 14 maart 2019 organiseerde The Missing Link, samen met de Reinwardt Academie, het ministerie van OCW en het Nationaal Restauratiefonds, het kennisevent ‘Bouwen aan plekken met identiteit’. Dat erfgoed belangrijk is in de leefomgeving en sociaal-maatschappelijk kan verbinden, is onlangs door het kabinet onderstreept in de beleidsbrief Erfgoed Telt uit september 2018.  Het thema van de dag was hoe je erfgoed en identiteit kunt inzetten bij gebiedsontwikkeling om gezamenlijk betekenisvolle plekken te creëren.  De ruim 120 aanwezigen in de voormalige wagenwerkplaats van Utrecht Community (UCo) vormden een  bijzondere mix van mensen, professionals op het snijvlak van erfgoed en ruimte – overheid, markt en educatie. Cultuursocioloog Michiel Schwarz opent het programma met zijn keynote speech over Straatwaarden. Hij spreekt van een veranderend speelveld, een cultuuromslag, waarbij mensen gezamenlijk een sociaal-duurzame stad maken met gebruik van erfgoed op openbare plekken. Er is een beweging gaande waarin erfgoed (idealiter) beter verbonden raakt met de waarden van lokale groepen bewoners en andere spelers.

Zie ook de video en een uitgebreider verslag van de dag op: https://the-missinglink.nl/kennisevent-bouwen-aan-plekken-met-identiteit-geslaagd-unieke-mix-van-deelnemers/

 

 

Converting Scientific Knowledge into Practice

Utrecht Community consists of more than 25 organizations that all contribute to integrated sustainability from their own discipline. In this blogpost, one of UCo’s communitymembers shares its’ knowledge and ideas on a specific topic. 

Written by: Except Integrated Sustainability

In this article, we get curious about the divergence between science and practice. Particularly, we focus on what hinders the implementation of theory in the field of sustainability. Herein, we aim to shine a light on how you can use science as the basis for a shift in your organization, what might hinder that process, and how integrated sustainability theories such as Symbiosis in Development can bridge these gaps.

What stops the science of sustainability being used in practice?

Although scientific understanding has been implemented in practice since the beginning of civilization, sustainability is a relatively new field. As such, there is often a separation in decision makers’ understanding of sustainability and the common trends or topics within the scientific community. As the sector grows, it has been often seen that this separation acts as a barrier to an organization’s sustainable transition. The following are three trends which we have encountered throughout 20 years of helping forward looking organizations lay the foundations of a sustainable future. By taking these issues into account when designing an organizational transition, decision makers will be further equipped to convert scientific knowledge in practice.

1. Complexity Translation

“Scientific knowledge itself is often slow to permeate so it takes roughly ten years before scientific knowledge gets used in practice,” said Gertjan van Hardeveld, Except’s Business Strategist.

Understanding and communicating complexity is a prerequisite for sustainable design. “Science is often presented in complex models with interlaced with jargon which hinders the translation aspect of it,” says Gertjan. Often, this holds organizations back from making progress on their sustainability goals; you can’t solve a problem that you don’t understand.

Communicating the proven scientific benefits of a sustainable transition to a decision maker is one of the biggest issues we face as an organization. What we have found is that hyper-localization and benefit context are key to turning complex science into digestible issues which can prompt action. In other words; in order to successfully secure momentum for change, it is important to define the parameters within which you will work (local, regional, national, international), and then how the action will benefit the organization.

“Complexity translation is an important factor within the ten year adoption period, as science becomes more understandable for practitioners, so to can they integrate it into their own developments more efficiently. I believe that transparency in an overflow of information would help narrow this gap a lot,” said Gertjan.

2. Sustainability Literacy

What defines sustainability literacy is a complexity in itself and is precisely the issue. There is a lack of centralised definitions and concepts. “What do we even mean by sustainability?” says Freek van der Pluijm. “The fact that there is no definition for sustainability is a very familiar, well known subject to a lot of people.”

Freek argues that in driving change in an organization, it is as important to boost the bottom line of sustainability literacy – bringing together a common definition to work towards – as it is to implement the latest scientific findings. By building even a simple consensus of sustainability from within the framework of the organization, it is much easier to then promote action.

“The actions that you take that will actually contribute to a more sustainable society don’t have to be based on the newest insights, but rather it has to do with growing the awareness of basic insights. I think there is a lot of ground that can be covered in the short term that doesn’t need such rigorous scientific developments. It’s just about increasing literacy,” he says.

3. Lack of Common Language

For Except Director, Tom Bosschaert the third issue that commonly arises which prevents clients implementing the science of sustainability in practice is the fragmented way in which information is shared. The divergence between concepts within the sustainability world (the circular economy, cradle to cradle, industrial ecology) which serve as a similar purpose point towards a lack of a common language.

Compiling a centralized and transparent database of information that backs up actions with scientific research helps align organizations. “There is a huge gap in knowledge [from theoretical to applied] when talking about a whole lot of new topics. And that’s what’s holding us back,” says Tom.

Without a shared consensus on facts, Tom argues that it is far more difficult to get everyone to align. “Getting the budgets in the first place, getting all the people together, and having everyone on the same page starts with unquestionable scientific research.” Without bringing together the science from one or multiple credible sources as a given, moving forward on a project is incredibly difficult.

Translating Science into Practice

Whilst there is no magic solution, there are a few plausible actions which can increase science’s ability to be utilized in practice. “Using a methodology like Symbiosis in Development helps us to dissect an issue and bridge the gap,” says Tom.

“True sustainable development challenges all aspects of planning and development, from its inception to its strategy, design, and execution. SiD ties together these phases, and connects them with deep scientific sustainability frameworks, innovation tools, and co-creation processes. This helps to create oversight, reduces time, helps find better solutions, and organizes the process.”

“Sustainability is a broad, complex, and dynamic subject, of which many things are yet unknown. We lack educational resources, there’s few people with deep knowledge and experience on the subject, and we lack a universal language. SiD helps to create that language, and allows teams to travel down a pathway with an integrated, full spectrum perspective, ensuring important considerations are not left out. This pathway in itself helps translate complexity, increase literacy, and binds information to a central backbone of a process.”